Co trzeba wiedzieć o kreatynie?

0
74

Kreatyna bardzo często bywa nazywana „najsilniejszyl legalnym anabolikiem” i nie ma w tego rodzaju stwierdzeniach ani grama przesady. W swojej najbardziej popularnej postaci, czyli monohdyratu, kreatyna jest z powodzeniem stosowana w kulturystyce od wielu, mniej więcej od drugiej dekady poprzedniego stulecia.

Warto jednak mieć świadomość, że obecnie kreatyna to już nie tylko monohdyrat oraz jabłczan, czyli dwie podstawowe a zarazem zdecydowanie najbardziej popularne formy chemiczne tej niezwykle pożytecznej substancji. Obok dwóch wymienionych przed chwilą form chemicznych kreatyny, adepci siłowni mogą korzystać również z licznych zaawansowanych chemicznie form kreatyny, wśród których znajduje się sporo rozwiązań o naprawdę wysokim poziomie skuteczności.

Co więc przede wszystkim warto wiedzieć o kreatynie oraz jak dobrać formę chemiczną kreatyny do naszych indywidualnych predyspozycji oraz celów treningowych, jakie chcemy osiągnąć? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco dokładniej.

Co trzeba wiedzieć o kreatynie?

Jak już wspominano powyżej, kreatyna dzieli się na podstawowe formy tej substancji a także formy zaawansowane. Do tych pierwszych zaliczamy monohydrat a także jabłczan. Monohydrat to typowa, można nawet powiedzieć tradycyjna odżywka do stosowania przede wszystkim w fazie budowy masy mięśniowej. To właśnie monohydrat odznacza się zdecydowanie najsilniejszym działaniem anabolicznym spośród wszystkich istniejących obecnie form kreatyny, wliczając w to nawet będące dziełem nowoczesnej chemii formy zaawansowane.

Wady monohydratu? Anaboliczne działanie tej formy kreatyny w dość sporej mierze wiąże się ze zwiększoną retencją wody w mięśniach. Dla kulturysty oznacza to przede wszystkim fakt, że monohydrat nie jest rozwiązaniem wskazanym w fazie redukcji. Na tym etapie świetnie za sprawdzi sie druga z podstawowych form chemicznych kreatyny, czyli jabłczan tej substancji. W odróżnieniu od monohdyratu, nie posiada on tak silnych właściwości anabolicznych. Z drugiej jednak strony, nie powoduje również zwiększonej retencji wody w komórkach mięśniowych, dzięki czemu może być z powodzeniem stosowany w celu ochrony mięśni w trakcie fazy redukcji.

Jeżeli zaś chodzi o zaawansowane formy kreatyny, to najczęściej są one dostępne w postaci stacków kreatynowych, czyli mieszanek wielu różnych form kreatyny. Czy warto z nich korzystać? Oczywiście, tak jak w przypadku wielu innych suplementów, jest w dużej mierze kwestia osobnicza. Z całą jednak pewnością warto sprawdzić jeden lub dwa stacki kreatynowe, aby przekonać się, jaka będzie odpowiedź naszego organizmu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here