Historia bankowości mobilnej w Polsce

0
3216
young asian woman paying using cellphone

Chociaż początki bankowości mobilnej w Polsce przypisuje się na rok 2009, to warto zaznaczyć, że próby pierwszego kontaktu z platformą bankową przy wykorzystaniu telefonu realizowano już znacznie wcześniej. W naszym kraju było to jeszcze w 1999 roku. Poznajcie historię innowacyjnej technologii w tym zakresie od samego początku jej powstawania.

Rok 1999

To właśnie w 1999 roku jeden z banków działających na terenie Polski wprowadził innowacyjną opcję. Klienci otrzymywali powiadomienia SMS o saldzie rachunku bankowego i wszelkich zmianach, jakie go dotyczyły. Wprowadzono wtedy potwierdzenia SMS dotyczące realizowanych płatności. Klient otrzymywał również powiadomienie o wpływach na konto.

Rok później ten sam bank udostępnił swoim klientom opcję zaglądania na konto bankowe za pośrednictwem telefonu komórkowego. Ograniczeniem była wtedy konieczność posiadania aparatu, który wyposażony był w przeglądarkę WAP.

Rok 2004

W tym roku działały już pierwsze aplikacje, które pozwalały płacić za zakupy z potwierdzającym kodem, jaki przesyłany był SMS-em. W roku 2004 powstała też pierwsza pełna wersja aplikacji mobilnej bankowości. Wtedy jeszcze napisana w języku JAVA

Rok 2009

To właśnie w 2009 roku nastąpił prawdziwy przełom. To wtedy powstała pierwsza aplikacja na system iOS – mogli z niej korzystać posiadacze iPhonów. Przez kolejnych 5 lat bankowość mobilna rozwijała się w tak zawrotnym tempie, że korzystało z niej już 5 milionów Polaków.

Co ciekawe, sama bankowość mobilna, czyli taka, dzięki której dostęp do platformy banku mają osoby posiadające mobilne urządzenia, takie jak telefon czy tablet rozwijała się o wiele szybciej niż bankowość internetowa.

Współczesność

Okazuje się, że Polacy są liderem, jeśli pod uwagę weźmiemy możliwości bankowości mobilnej. Nie tylko u nas większość opcji jest łatwo dostępna i tania, ale wykazujemy też największe zainteresowanie nowoczesnymi rozwiązaniami. Co ciekawe, nawet 98% młodych Polaków potwierdza, że już korzysta z bankowości mobilnej albo zamierza to robić w najbliższej przyszłości.

To w Polsce największą popularnością cieszą się aplikacje mobilne i innowacyjne możliwości. Korzystamy nie tylko ze smartfonów w celu kontaktu z bankiem czy dostępu do rachunku bankowego. Powszechnie wykorzystujemy też urządzenia mobilne do realizowania płatności. Chętnie płacimy telefonem, zegarkiem, bransoletką. To również w Polsce zauważa się ogromny spadek popularności tradycyjnej gotówki. Wreszcie mamy świadomość bezpieczeństwa trzymania pieniędzy w bankach i korzystania z możliwości, jakie te instytucje nam udostępniają.

Przyszłość

Dzisiaj bankowość mobilna jest podstawowym instrumentem kontaktu z bankiem. Z takiej formy korzysta aktywnie około 7 milionów Polaków. To już nie moda, ale rzeczywistość. Prognozuje się, że każdego roku będzie przybywać klientów, którzy wybierają właśnie taką opcję korzystania z usług banków. Następstwem będzie więc likwidacja jeszcze większej liczby tradycyjnych oddziałów instytucji bankowych. Już teraz brak konieczności udawania się do placówki wiąże się z ogromnym komfortem i sprawnością w załatwianiu wszelkich spraw, jakie wiążą się z prowadzeniem rachunku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.