OLEJ KOKOSOWY

3
351

Olej kokosowy często nazywany też masłem kokosowym. Jest to olej roślinny, który otrzymywany jest poprzez rozgrzanie twardego miąższu orzechów palmy kokosowej.

Najczęściej występuje w postaci stałej, rzadziej w płynnej (kolor żółty).

W postaci stałej ma kolor biały i topnieje w temperaturze 20-28 stopni Celsjusza.

Znalazł zastosowanie zarówno w kuchni jak i w przemyśle kosmetycznym. W tym drugim wykorzystywany jako balasem co ciała, maska do włosów, olejek do masażu czy kąpieli, z racji na właściwości odżywcze i nawilżające.

W kuchni stosowany dzięki właściwościom zdrowotnym. Powszechnie uważany za najzdrowszy olej na świecie. Z racji na obecność cząstek tłuszczu MCT – trójglicerydów średniołańcuchowych. Brzmi to trochę zaskakująco, bo przecież nasycone kwasy tłuszczowe uważane są za te niezdrowe a stanowią one ponad 90 % oleju kokosowego.

Spożywane w umiarkowanych ilościach mogą przynieść wiele korzyści dla zdrowia. MCT to wyjątkowa grupa, dlatego że metabolizowana jest zupełnie inaczej niż pozostałe tłuszcze.

Po dostaniu się do organizmu są wykorzystywane od razu jako źródło łatwo dostępnej energii, podobnie jak glukoza.

Dodatkowo można snuć hipotezy że Olej kokosowy sprzyja odchudzaniu – badania brazylijskich naukowców opublikowane w czasopiśmie medycznym „Lipids” w którym zebrano 40 kobiet, pomiędzy 20 a 40 rokiem życia. Każda z kobiet miała sporą nadwagę. Zalecono im spożywanie przez 12 tygodni 30 ml oleju kokosowego.

Druga grupa kontrolna zamiast oleju koksowego spożywała olej sojowy. Dodatkowym zaleceniem było odżywianie się jak do tej pory – miały nie zmieniać swoich nawyków żywieniowych i włączyć codzienne marsz 50 – minutowy. Po tym czasie porównano wyniki.

Kobiety, które spożywały olej kokosowy miały znacznie niższe BMI oraz mniejszy obwód talii niż kobiety stosujące te same zalecenia ale z olejem sojowym.

Warto wyjaśnić że jak każdy inny olej, olej kokosowy jest bardzo kaloryczny ( 900 kalorii na 100g). Ważne jest aby umiejętnie korzystać z jego właściwości i stosować go w rozsądny sposób.

Właśnie dzięki temu, że ma wpływ na zmniejszenie otyłości brzusznej. zmniejsza taże ryzyko wystąpienia chorób krążenia, gdyż otyłość brzuszna jest z nimi mocno skorelowana. Co więcej otyłość tego rodzaju ściśle powiązana jest z wystąpieniem zespołu metabolicznego czyli cukrzycy, hipercholesterolemii, nadciśnienia – a w efekcie zawału serca czy udaru mózgu.

Olej kokosowy zmniejsza ryzyko tego zespołu.

Wspomniane wyżej badania donoszą o jeszcze jednym ważnym szczególe. Badane kobiety nie tylko zmniejszyły swoją masę ciała, ale także poprawiły się ich wyniki cholesterolu, wzrósł poziom cholesterolu HDL, kolokwialnie zwanego dobrym cholesterolem. Okazuje się, że olej kokosowy podnosi cholesterol HDL kosztem cholesterolu LDL czyli złej frakcji cholesterolu, co za tym idzie obniża się ryzyko miażdżycy.

W mojej pracy oprócz powyższych przypadków – czyli osoby z nadwagą i/lub zespołem metabolicznym często spotykam się także ze sportowcami i kulturystami.

Czy dla nich ten olej jest wskazany?

Oczywiście, że tak – ponieważ MTC jak wspomniałam szybko przemieniane są na energię, która dla sportowca jest niezbędnym paliwem dla jego mięśni, szczególnie gdy uprawia sporty wytrzymałościowe, ograniczając tendencję tworzenia się tkanki tłuszczowej pomaga w budowie tkanki mięśniowej.

Wskazany nawet dla cukrzyków, ponieważ usprawnia wydzielanie insuliny tym samym regulując poziom cukru we krwi.

Co za tym idzie? Oczywiście zmniejsza ryzyko wystąpienia insulinooporności. Mało osób wie także o tym, że dieta jest szczególnie ważna i może hamować rozwój takich chorób jak choroba Parkinsona i Alzheimera. Na łamach „Neurobiology of Aging” już w 2006 roku czyli ponad 10 lat temu można było przeczytać że podawanie MTC chorym na Alzheimera powodowało poprawę zdrowia! Dlaczego? Spożywanie MTC prowadzi do zwiększenia stężenia ciał ketonowych w mózgu, a już od dawna wiadomo, ze to alternatywne dla glukozy – źródło energii, a przy chorobie Alzheimera niestety dochodzi do patologicznego zmniejszenia zdolności mózgu do wykorzystania glukozy, dlatego inne źródło energii dla mózgu jest bardzo rozsądnym i jak widać skutecznym rozwiązaniem.

Wiemy już, że spożywanie oleju kokosowego niesie wiele korzystnych dla zdrowia wartości jednak pojawia się jeszcze bardzo ważne pytanie – Jak wybierać olej kokosowy? Olej kokosowy najlepszy będzie tłoczony na zimno. Ta informacja zawarta jest na opakowaniu. Jak pisałam wyżej powinien mieć postać stałą i białą. Wyglądem przypomina po prostu smalec. Ja swój olej kokosowy kupuję na „oleje kokosowe

Ma czasami nieco kokosowy posmaki lekko orientalny zapach. Upłynnia się w wyższej temperaturze. Faktem jest, że produkt nie jest tani, jednak jest wg. Mnie bardzo wydajny. Przy zakupie należy uważać na rafinowany olej kokosowy i tego nie należy kupować, produkowany w wysokich temperaturach jest pozbawiony większości opisanych wyżej właściwości. Bezbarwny, bez smaku, bez zapachu. Często dużo tańczy od tłoczonego na zimno. Dlatego zawsze czytajmy etykietki!

3 KOMENTARZE

  1. bardzo lubię olej kokosowy tylko ma jedną wadę; bardzo słabo i wolno się wchłania. po nakremowaniu jesteśmy ,,tłuści” i ,,świecimy” się baaaaardzo długo. jednak jest to produkt naturalny wiec warty uwagi!

  2. Znam i polecam natomiast przestrzegam przed olejami niskiej jakości! śmierdzą, pozostawiają dziwny nalot i nie natłuszczają! Ważne jest też zwracanie uwagi na termin przydatności

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here