Grzyby marynowane – jak je przygotować?

0 5 082

Grzyby marynowane są jedną z najchętniej wybieranych przekąsek. Wyróżniają się wyjątkowym smakiem, dzięki czemu doskonale sprawdzają się zarówno jako samodzielna przekąska, jak i dodatek do rozmaitych potraw. Jednak jednym z największych atutów grzybów marynowanych jest to, że można je bardzo długo przechowywać, a więc cieszyć się ich smakiem nie tylko na jesień, ale również przez cały rok. Co więcej, przygotowanie marynowanych grzybów wcale nie jest trudne i przygotowanie ich w domy będzie zaskakująco proste. Po jakim czasie można jeść grzyby marynowane? Jak je przygotować? Dlaczego warto?

Do czego jeść grzyby marynowane?

Grzyby marynowane wyróżniają się charakterystycznym, głębokim grzybowym aromatem. Oprócz smaku grzybów w przetworach wyraźnie wyczuwalne są również przyprawy. Z tego powodu marynowane grzyby są doskonałą przekąską lub dodatkiem do potraw. Świetnie komponują się do mięs i ryb, a także sałatek. Mogą być również smacznym składnikiem zup, sosów i farszów. 

Jakie grzyby wybrać?

Do marynowania najlepiej sprawdzają się niewielkie gatunki grzybów. Z powodzeniem można wykorzystać na przykład popularne pieczarki, które dostępne są w sklepach przez cały rok. To jednak nie koniec, ponieważ do wykorzystania nadają się praktycznie wszystkie jadalne gatunki grzybów. Można zdecydować się na zamarynowanie samodzielnie zebranych, leśnych okazów, jak borowiki, kozaki oraz podgrzybki, a także kurki czy maślaki. Z kolei boczniaki są bardzo często wybierane przez wegetarianów, dla których mogą być smacznym i wartościowym zamiennikiem mięsa zwierzęcego. Ciekawym pomysłem będzie również połączenie kilku różnych gatunków.

Czy grzyby marynowane są zdrowe?

Marynowanie jest procesem, który znacząco nie wpływa na właściwości zdrowotne grzybów. Niestety część witamin i minerałów może zostać wyeliminowana w pierwszych etapie przygotowywania przetworów – podczas poddawania grzybów obróbce termicznej. Mimo to, w marynowanych grzybach w dalszym ciągu można znaleźć witaminy A, D, C, PP oraz z grupy B. Wartościowe dla zdrowia będą również minerały – przetwory dostarczają przede wszystkim potasu, wapnia, sodu, żelaza oraz fosforu. Marynowane grzyby zawierają również duże ilości błonnika.

Jak zrobić grzyby marynowane?

Przygotowanie grzybów marynowanych nie jest trudne. Do zrobienia własnych przetworów niezbędne będą 2 kilogramy wybranego gatunku grzybów oraz jedna, duża cebula. Oprócz tego należy przygotować zalewę, na którą składa się woda i ocet w proporcjach 3:1, a także wybrane przyprawy. Można skorzystać zarówno z octu spirytusowego czy winnego, jak i jabłkowego – ten ostatni jest uważany za najzdrowszy, jednak może nieco wpływać na efekt końcowy oraz smak. Jako przyprawy można wykorzystać przede wszystkim sól, pieprz i cukier, a także ziele angielskie, gorczycę oraz liście laurowe.

Pierwszym krokiem jest odpowiednie przygotowanie grzybów. W tym celu należy je dokładnie przebrać, opłukać pod bieżącą wodą i pokroić na w miarę równe kawałki. Kolejnym krokiem jest obranie oraz pokrojenie cebuli. Tak przygotowane składniki należy wrzucić do wrzącej wody, a następnie gotować przez około 5 minut. Po obróbce termicznej można przełożyć je do słoików i zalać ciepłą, przygotowaną wcześniej zalewą. Słoiki można zakręcić i zamarynować, a następnie odstawić je w ciemne, chłodne miejsce. Po jakim czasie można jeść grzyby marynowane? Zaleca się odczekać 2-3 dni tak, by grzyby przeszły smakiem marynaty i zyskały wyjątkowego aromatu. Słoiki można spokojnie przechowywać nawet przez 12 miesięcy od przygotowania. 

Kto nie powinien jeść grzybów marynowanych?

Nie dla każdego grzyby marynowane będą odpowiednią przekąską. Powinny na nie uważać szczególnie osoby z nadkwasotą żołądka – w grzybach znajduje się chityna, a co za tym idzie są one ciężkostrawne i mogą podrażniać układ pokarmowy. Nie są one również polecane dla chorujących na anemię. Grzyby marynowane nie są dobrą przekąską dla kobiet w ciąży, osób w podeszłym wieku i dzieci. 

Leave A Reply

Your email address will not be published.