Chociaż początki bankowości mobilnej w Polsce przypisuje się na rok 2009, to warto zaznaczyć, że próby pierwszego kontaktu z platformą bankową przy wykorzystaniu telefonu realizowano już znacznie wcześniej. W naszym kraju było to jeszcze w 1999 roku. Poznajcie historię innowacyjnej technologii w tym zakresie od samego początku jej powstawania.
Rok 1999
To właśnie w 1999 roku jeden z banków działających na terenie Polski wprowadził innowacyjną opcję. Klienci otrzymywali powiadomienia SMS o saldzie rachunku bankowego i wszelkich zmianach, jakie go dotyczyły. Wprowadzono wtedy potwierdzenia SMS dotyczące realizowanych płatności. Klient otrzymywał również powiadomienie o wpływach na konto.
Rok później ten sam bank udostępnił swoim klientom opcję zaglądania na konto bankowe za pośrednictwem telefonu komórkowego. Ograniczeniem była wtedy konieczność posiadania aparatu, który wyposażony był w przeglądarkę WAP.
Rok 2004
W tym roku działały już pierwsze aplikacje, które pozwalały płacić za zakupy z potwierdzającym kodem, jaki przesyłany był SMS-em. W roku 2004 powstała też pierwsza pełna wersja aplikacji mobilnej bankowości. Wtedy jeszcze napisana w języku JAVA
Rok 2009
To właśnie w 2009 roku nastąpił prawdziwy przełom. To wtedy powstała pierwsza aplikacja na system iOS – mogli z niej korzystać posiadacze iPhonów. Przez kolejnych 5 lat bankowość mobilna rozwijała się w tak zawrotnym tempie, że korzystało z niej już 5 milionów Polaków.
Co ciekawe, sama bankowość mobilna, czyli taka, dzięki której dostęp do platformy banku mają osoby posiadające mobilne urządzenia, takie jak telefon czy tablet rozwijała się o wiele szybciej niż bankowość internetowa.
Współczesność
Okazuje się, że Polacy są liderem, jeśli pod uwagę weźmiemy możliwości bankowości mobilnej. Nie tylko u nas większość opcji jest łatwo dostępna i tania, ale wykazujemy też największe zainteresowanie nowoczesnymi rozwiązaniami. Co ciekawe, nawet 98% młodych Polaków potwierdza, że już korzysta z bankowości mobilnej albo zamierza to robić w najbliższej przyszłości.
To w Polsce największą popularnością cieszą się aplikacje mobilne i innowacyjne możliwości. Korzystamy nie tylko ze smartfonów w celu kontaktu z bankiem czy dostępu do rachunku bankowego. Powszechnie wykorzystujemy też urządzenia mobilne do realizowania płatności. Chętnie płacimy telefonem, zegarkiem, bransoletką. To również w Polsce zauważa się ogromny spadek popularności tradycyjnej gotówki. Wreszcie mamy świadomość bezpieczeństwa trzymania pieniędzy w bankach i korzystania z możliwości, jakie te instytucje nam udostępniają.
Przyszłość
Dzisiaj bankowość mobilna jest podstawowym instrumentem kontaktu z bankiem. Z takiej formy korzysta aktywnie około 7 milionów Polaków. To już nie moda, ale rzeczywistość. Prognozuje się, że każdego roku będzie przybywać klientów, którzy wybierają właśnie taką opcję korzystania z usług banków. Następstwem będzie więc likwidacja jeszcze większej liczby tradycyjnych oddziałów instytucji bankowych. Już teraz brak konieczności udawania się do placówki wiąże się z ogromnym komfortem i sprawnością w załatwianiu wszelkich spraw, jakie wiążą się z prowadzeniem rachunku.