Trampolina fitness – czy to trening dla każdego?

0 34
Aktywność fizyczna jest bezsprzecznie korzystna dla naszego organizmu. Do zalet należy poprawa kondycji, utrata masy ciała, przyrost masy mięśniowej czy ujędrnienie ciała. Warto jednak pamiętać, że uprawianie sportu, w tym trening na trampolinie, niesie za sobą możliwość wystąpienia różnego rodzaju kontuzji i urazów. By trafnie wybrać dla siebie rodzaj aktywności fizycznej najpierw zweryfikuj swój stan zdrowia! Jeśli cierpisz na jakieś choroby, istnieje prawdopodobieństwo, że będą one przeciwwskazaniem do wyboru aktywności fizycznej, o której właśnie myślisz.

 

Trampolina fitness, choć wydaje się być sprzętem dziecinnie prostym w użyciu, nie będzie odpowiedni dla każdego.

Kto powinien unikać ćwiczeń na trampolinie?

Trening na trampolinach – dla kogo?

Intensywność treningu, a co za tym idzie, ilość spalanych kalorii powoduje, że trening na trampolinach będzie odpowiedni dla osób, które chcą schudnąć, poprawić swoją kondycję lub po prostu dobrze się bawić, wykonując przy tym efektywny trening. Bez ograniczeń mogą korzystać z niego osoby w pełni zdrowe.

Niestety ze względu na formę wykonywanego ruchu, czyli podskoki, istnieje szereg przeciwskazań do korzystania z treningu na trampolinach.

Nie powinny go wykonywać:

  • osoby mające problemy z kręgosłupem (np. dyskopatię),
  • osoby mające problemy ze stawami oraz układem kostnym.

Przeciwwskazaniem do treningu będą też wady postawy, między innymi takie jak:

  • koślawość kolan,
  • szpotawość kolan,
  • płaskostopie,
  • hiperlordoza.

Jako że trening na trampolinie jest treningiem wydolnościowym odradzany będzie także osobom, które cierpią na choroby układu krążeniowo-oddechowego.

Trening na trampolinie – co wpływa na jego kontuzjogenność?

Wpływ na pojawienie się kontuzji czy urazów w trakcie skakania na trampolinie może mieć wiele czynników. Źle dobrane ćwiczenia, brak ostrożności lub zbyt ambitny (nieadekwatny do zaawansowania ćwiczącego) trening może doprowadzić do wielu urazów. Należy zaznaczyć, iż ćwiczenia wykonywane na tzw. platformie/ powierzchni niestabilnej, jaką jest trampolina (batuta), zawsze obciążone będą większym ryzykiem wystąpienia obrażeń niż trening na stabilnym podłożu. Kolejnym czynnikiem wpływającym na kontuzjogennosć jest tempo wykonywania ćwiczeń, trening na trampolinach wykonywany jest dość energicznie, a więc łatwiej popełnić błąd wynikający z nieuwagi.

Tak samo jak w każdym innym sporcie należy kierować się też intuicją, inaczej mówiąc świadomością własnego ciała i tym co ciało „mówi nam” w trakcie wykonywania ćwiczeń. Na co zwrócić uwagę?

  • Ból występujący w trakcie wykonywania ćwiczeń,
  • Nasilający się ból po skończonym treningu,
  • Obrzęk.

By uniknąć częstych kontuzji, warto pamiętać, że tzw. mikro urazy mogą przekształcić się w poważną kontuzję, jeśli nie zostaną w porę zauważone i wyleczone.

Każdorazowo, kiedy w trakcie skakania na trampolinie, pojawia się bodziec bólowy w trakcie ćwiczeń, należy je przerwać. Jeśli ból lub dyskomfort utrzymuje się dłużej warto skonsultować to z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Leave A Reply

Your email address will not be published.