Każdego roku wzrasta wartość zakupów dokonywanych przez internet. Online kupujemy już nie tylko ubrania czy artykuły domowego użytku. Coraz częściej chętnie nabywamy w ten sposób również usługi, na przykład finansowe.
Dlaczego internet?
Cieszy nas komfort realizacji takich zakupów. O dowolnej porze, bez konieczności wychodzenia z domu. Nie musimy stać w długich kolejkach, mamy czas na dokładną analizę i sprawdzenie szczegółów. W przypadku usług finansowych ogromną pomocą staje się bankowość mobilna. Przy wykorzystaniu osobistego smartfona możemy teraz nie tylko prowadzić czat z ekspertem danej instytucji, ale również korzystać z platformy bankowej w ramach zarządzania swoimi finansami.
Posiadając konto internetowe, możemy wykonywać przelewy, możemy ustanawiać płatności stałe. Możemy również zaciągać kredyty gotówkowe, a nawet inwestować nasze oszczędności. Dodatkowe konto oszczędnościowe czy lokata terminowa nie jest już dla nas żadną zagadką.
Kto korzysta z internetu?
Okazuje się, że internet to domena młodych. Najczęściej z bankowości mobilnej korzysta pokolenie X oraz Y, czyli osoby w przedziale wiekowym 18-35 lat. To również te same osoby są zresztą zainteresowane innowacyjnymi usługami finansowymi. To także młodzi wykazują o wiele większą świadomość w zakresie konieczności ich nabywania. Seniorzy są o wiele bardziej sceptycznie nastawieni do samej instytucji bankowej.
Z usług dostępnych w sieci korzystają przede wszystkim ci, którzy interesują się nowoczesną technologią internetową. To ci, którzy cenią sobie komfort i jakość nabywania niezbędnych produktów i usług w dowolnym miejscu na świecie. To także ci, którzy po prostu cenią swój czas i mają pewność, że obsługa online jest tak samo profesjonalna, jak w tradycyjnym punkcie sprzedaży.
Statystyki
Zakupy przez internet nie mają znaczenia, jeśli pod uwagę weźmiemy dane terytorium Polski. Tak samo z takiej możliwości korzystają mieszkańcy miast, jak i obszarów wiejskich. Wylicza się, że produkty bankowe, takie jak rachunek osobisty czy lokata terminowa, zakłada przez internet nawet 23% wszystkich klientów tego rodzaju instytucji.
To właśnie dlatego coraz więcej standardowych oddziałów banków jest po prostu zamykana. Nowoczesność i pełna samoobsługa oraz automatyzacja sprawiła, że klient może w szybki i prosty sposób nabywać kolejne produkty banku bez konieczności konsultacji z pracownikiem takiej instytucji.
Zwyczaje w sieci
Prognozuje się, że w ciągu najbliższych kilkunastu lat sklepów internetowych będzie więcej niż tych stacjonarnych. Instytucje bankowe również dążą do pełnej oferty w ramach bankowości mobilnej. Wprowadzenie takiej technologii zapewnia minimalizację kosztów i zwiększenie zysków. Klient, który obsługuje się sam, to klient idealny.
Co ciekawe, oferta w e-handlu w Polsce jest coraz bardziej obszerna. Interesuje się nią również coraz szersze grono odbiorców, również tych w przedziale wiekowym 40-59 lat i po 59 roku życia. Rynek usług finansowych w sieci rozwija się bardzo prężnie, a oferty online są nierzadko o wiele bardziej atrakcyjne niż te w oddziałach banku. Już dawno zauważyli to zresztą potencjalni klienci.