Wszystko na temat mięsa z indyka

0 103

Mięso indycze pojawiło się w europejskich kuchniach w XVI wieku. Początkowo uznawane było za potrawę wytworną i z tego powodu indyk gościł wyłącznie na stołach w zamożnych domach. Dziś produkcja mięsa indyczego w Europie stanowi niemal 40% produkcji światowej – w tej dziedzinie przodują: Niemcy, Francja, Polska, Włochy, Hiszpania i Zjednoczone Królestwo. Program „Indyk z Europy – pod skrzydłami jakości” ma na celu zwiększenie wśród konsumentów świadomości wartości odżywczych mięsa indyczego oraz podkreślenie, jak wysokiej jakości jest mięso indycze produkowane w Unii Europejskiej.

Standardy produkcji mięsa indyczego

Indyk daje mięso wysokiej jakości, pełne witamin i wartości odżywczych. Unia Europejska przykłada dużą wagę do bezpiecznego, odpowiedzialnego chowu indyków na mięso i ściśle kontroluje cały proces produkcji. Stała kontrola weterynaryjna i dokumentacja produkcji przebiega według norm określonych w Rozporządzeniu UE (WE) nr 178/2020 i weryfikuje cały łańcuch żywnościowy.

Współcześnie indyki karmione są probiotykami, kwasami tłuszczowymi oraz naturalnymi preparatami ziołowymi, które zastąpiły zakazane antybiotyki, hormony i sztuczną paszę. Fermy indycze podlegają ścisłym kontrolom. Obecnie indyki w Europie hodowane są bez stymulatorów wzrostu, co czyni z nich zdrowy element jadłospisu w wielu domach.

Wysokie wartości odżywcze mięsa indyczego

Mięso indycze charakteryzuje się wysoką zawartością białka i niską zawartością tłuszczów nasyconych – co sprawia, że jest nie tylko pożywne

ale i pełne składników odżywczych.  Pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi, jest źródłem potasu, fosforu oraz witamin: D, B6 i B12. Ma niską zawartość sodu.

Wprowadzenie indyka do codziennego jadłospisu pozwala na utrzymanie prawidłowego ciśnienia we krwi – jest źródłem potasu. Witamina D, cynk i fosfor  pomagają w utrzymaniu zdrowych zębów i kości, Dodatkowo, fosfor przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego i

pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu błon komórkowych, natomiast witaminy B6, B12, D oraz  cynk  pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Warto pamiętać, że witaminy z grupy B (wit.B3, B6, B12) pomagają zmniejszyć uczucie zmęczenia i znużenia oraz pomagają w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek (wit.B6 i B12).

Jak podawać mięso z indyka?

Mięso indycze można podzielić na cztery kategorie: mięso z piersi, z udźca, podudzia i skrzydła. Z każdego rodzaju mięsa można przyrządzić pyszne i zdrowe posiłki, idealne do codziennego menu, jak i wykwintne, świąteczne dania. Mięso z piersi indyka zasmakuje dzieciom, ponieważ jest jasne i delikatne; udziec z kolei jest ciemniejszy i ma wyraźnie ciemniejsze mięso.

Mięso indycze nadaje się do gotowania, duszenia, smażenia oraz pieczenia. Sprawdzi się jako dania serwowane z grilla, zachowa konsystencję przy podawaniu go w firmie roladek, klopsików i pulpecików. Kruche, a jednocześnie soczyste mięso z indyka doskonale nadaje się do przygotowywania z niego gulaszów, eskalopek i tradycyjnych kotletów. Jako uzupełnienie zdrowej, zbilansowanej diety, indyk będzie stanowił mięsny dodatek do warzyw – także sałatek, kasz i pełnoziarnistych makaronów. Aromatyczne marynaty skrócą czas obróbki cieplnej mięsa indyczego.

Leave A Reply

Your email address will not be published.