6 porad na unikanie zespołu suchego oka

Na objawy związane z zespołem suchego oka cierpi nawet połowa pacjentów zakładów okulistycznych. Choć powszechnie uważa się, że problem ten dotyczy osób po 50 roku życia, coraz częściej na pieczenie, kłucie, suchość oka oraz uczucie obecności piasku pod powiekami skarżą się coraz młodsi pacjenci. Oto sposoby na uniknięcie tej choroby.

Mimo, że zespół suchego oka jest coraz częściej występującym schorzeniem, istnieje kilka uniwersalnych nawyków, które mogą znacznie wpłynąć na skuteczność jego profilaktyki. Okazuje się, że aby uniknąć dyskomfortu widzenia oraz kłucia, pieczenia i swędzenia oczu często wystarczy odpowiednia dieta, higieniczny tryb życia, wysypianie się oraz dbanie o nawodnienie organizmu. Oto sprawdzone sposoby na zdrowe oczy!

1. Jedz tłuste ryby

Tłuste ryby są doskonałym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, a te z kolei są kluczowe w procesie nawilżania rogówki. Jeśli chcesz uniknąć problemu, jakim jest suchość oka, włącz do diety takie ryby, jak: łosoś, makrela, sardela oraz śledź. Nie lubisz ryb? Uwzględnij w jadłospisie oleje roślinne, na przykład lniany albo rzepakowy.

2. Polub pomarańczowe warzywa

Marchewka, bataty, dynia – te wszystkie warzywa zawierają witaminę A, która jest bardzo ważna dla zdrowia oczu. Co najmniej raz dziennie pij sok z marchewki lub dodawaj do obiadu jedno z pomarańczowych warzyw.

3. Pij co najmniej dwa litry wody dziennie

Suchość oka ma czasem zupełnie prozaiczną przyczynę, na przykład odwodnienie organizmu. To właśnie dlatego tak ważne jest picie co najmniej dwóch litrów płynów dziennie. Pamiętaj, aby do tego bilansu nie włączać napojów z wysoką zawartością kofeiny lub teiny, czyli na przykład kawy, napojów energetycznych czy też mocnej czarnej herbaty.

4. Rób częste przerwy od ekranu

Jesteś fanem maratonów serialowych, każdego wieczoru zasypiasz ze smartfonem w ręku lub masz pracę biurową? Suchość oka może pojawiać się z powodu spędzania zbyt dużej ilości czasu przed ekranem. Staraj się robić jak najczęstsze przerwy, na przykład kilka minut raz na godzinę.

5. Wysypiaj się

Uczucie obecności piasku pod powiekami często wiąże się z niewyspaniem. Dlatego tak istotne jest spanie w regularnych godzinach. Optymalna ilość snu wynosi 7-8 godzin na dobę, a prawidłowa higiena snu wpływa korzystnie nie tylko na wzrok, ale i na całościową kondycję organizmu.

6. Noś okulary z filtrem

Ochrona przed czynnikami atmosferycznymi jest bardzo istotna w profilaktyce zespołu suchego oka. To bardzo ważne, aby chronić oczy przed kurzem, wiatrem oraz szkodliwym działaniem promieniowania słonecznego. Unikniesz w ten sposób podrażnień.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *