Dieta monoskładnikowa – czy na pewno jest zdrowa?

0 41

Przyjęło się, że bogata dieta to zdrowa dieta, jednak czy to na pewno prawda? Ciekawym rozwiązaniem są na przykład tak zwane diety monoskładnikowe składające się tylko z jednego produktu. Choć tego typu dieta wydaje się trudna do utrzymania, decyduje się na nią coraz większa ilość osób ze względu na jej liczne zalety oraz szybkie efekty. Czym dokładnie jest dieta monoskładnikowa? Co koniecznie warto wiedzieć na jej temat? Jakie są najpopularniejsze rodzaje diet monoskładnikowych? 

Na czym tak właściwie polega dieta monoskładnikowa?

Dieta monoskładnikowa, jak sama nazwa wskazuje, składa się z tylko jednego produktu. W większości przypadków może być on spożywany w dowolnej ilości oraz liczbie posiłków. Większość diet monoskładnikowych różni się wykorzystywanym składnikiem – chociaż najczęściej jest to owoc lub warzywo, na przykład banan, jabłko czy kapusta. Większość osób decyduje się na dietę monoskładnikową ze względu na szybkie rezultaty takie, jak choćby spadek wagi oraz prostotę jadłospisu. Warto pamiętać, by dieta nie trwała zbyt długo, ponieważ może bardzo negatywnie odbić się na zdrowiu – nie powinno się przekraczać tygodnia, najlepiej będzie jeżeli dieta potrwa około 3 dni.

Dieta monoskładnikowa – najważniejsze zalety

Najważniejszą zaletą diety monoskładnikowej jest przede wszystkim jej prostota. Nie ma konieczności żmudnego układania dokładnego jadłospisu, co nieraz jest bardzo trudne i nierzadko wymaga pomocy odpowiednio wykwalifikowanego specjalisty, a więc wiąże się z dodatkowymi kosztami. Oprócz tego diety monoskładnikowe są wyjątkowo skuteczne i przynoszą pożądane efekty zaskakująco szybko, jest to więc doskonałe rozwiązanie dla osób, które chcą w niedługim czasie zrzucić kilogramy i zniechęcają się brakiem widocznych efektów.

Jakie są wady diety monoskładnikowej?

Niestety to samo, co jest zaletą diety monoskładnikowej, może być również jej wadą. W tym przypadku prostota jadłospisu sprawia, że posiłki nie są smaczne ani urozmaicone, a co za tym idzie szybko może wkraść się nuda oraz chęć podjadania. Do organizmu jest dostarczana niedostateczna ilość składników odżywczych oraz witamin i minerałów, przez co organizm będzie wyraźnie osłabiony, a nawet może dojść do jego wyniszczenia. Dodatkowo bardzo często zakończenie diety monoskładnikowej wiąże się z nagłym powrotem do dawnych nawyków żywieniowych oraz prowadzi do efektu jojo.

Rodzaje diet monoskładnikowych

Można wyróżnić wiele różnych rodzajów diet monoskładnikowych w zależności od tego, na jakim dokładnie produkcie się opierają. 

Dieta jajeczna

Dieta jajeczna zakłada, że każdego dnia trzeba spożyć maksymalnie 6 jajek ugotowanych na twardo. Oprócz tego dopuszczone jest również chude mięso oraz ryby, a także warzywa (ważne, żeby zawierały niewielkie ilości skrobi) oraz cytrusy – szczególnie pomarańcze i grejpfruty. Należy pamiętać, że mimo szczególnych wartości odżywczych, a także zawartości cennych witamin i minerałów zawartych w jajku, tego typu dieta w dalszym ciągu jest niezbilansowana oraz nie powinna trwać dłużej niż 14 dni – przeważnie stosuje się dietę jajeczną 5-dniową. Dzięki deficytowi kalorycznemu, spadek masy ciała widoczny jest bardzo szybko. 

Dieta bananowa

Dieta bananowa pozwala drastycznie stracić na wadze – szacuje się, że po 3 dniach można schudnąć nawet od 2-3 kilogramów. W jadłospisie każdego dnia pojawiają się 3 banany oraz 3 szklanki mleka. Dodatkowo powinno się wypijać 2 litry niegazowanej wody mineralnej. Banany są cennym źródłem witamin – szczególnie C, E, K, a także z grupy B. Oprócz tego dostarczają do organizmu minerałów takich, jak potas, fosfor oraz magnez.

Dieta kapuściana

Podstawą diety kapuścianej, nazywanej również prezydencką są zupy warzywne, których głównym składnikiem jest kapusta. Jadłospis jest więc urozmaicony o inne składniki takie, jak cebula, papryka, pomidory, seler naciowy oraz przyprawy. Dieta kapuściana trwa 7 dni i pozwala szybko stracić na wadze. Niestety z drugiej strony ze względu na całkowite wyeliminowanie tłuszczów może ona powodować trudniejsze wchłanianie witamin oraz powodować rozdrażnienie i bóle głowy.

Leave A Reply

Your email address will not be published.