Dziki ryż – dlaczego warto go jeść

Ryż to jeden z najpopularniejszych dodatków do dań mięsnych, sałatek, czy innych dań. Jest bardzo zdrowy i pożywny. Pamiętajmy jednak, że najczęściej widziane na naszych talerzach białe ziarna, nie są jedyną odmianą ryżu, którą warto znać. Coraz większą popularność zyskuje dziki ryż, zwany owsem wodnym, które podbijają serca smakoszy oryginalnym smakiem, zapachem i wyjątkowo dekoracyjnym wyglądem. Oto wszystko, co warto wiedzieć o dzikim ryżu.

 

Dziki ryż wyróżnia się nieco dłuższymi, czarnymi, podłużnymi ziarnami, które mogą osiągnąć długość nawet 1 cm. Wyróżnia się także charakterystycznym „zbożowym” smakiem z delikatnym, orzechowym aromatem.

– Ta odmiana ryżu pochodzi z obszarów Ameryki Północnej. Tak naprawdę są to nasiona trawy wodnej, która występuje na brzegach rzeki Missisipi. Dziki ryż jest jeszcze stosunkowo mało popularny w Polsce, a szkoda, bo jest smaczny, zdrowy i można go wykorzystać w kuchni na wiele sposobów – wyjaśnia Michał Pelc z delikatesów internetowych drPelc.pl. Dziki ryż często określany jest kawiorem wśród ryżu. Nazwa ta w pełni odzwierciedla dość wysoką cenę tego produktu i jego unikalne właściwości odżywcze i smakowe.

Właściwości dzikiego ryżu

Dziki ryż jest bogatym źródłem białka, błonnika, nienasyconych kwasów tłuszczowych. Znajdziemy w nim też witaminy z grupy B, żelazo, fosfor, magnez, mangan, cynk, niacynę i kwas foliowy. Badania pokazują, że jest też silnym przeciwutleniaczem, a swoimi właściwościami odżywczymi i prozdrowotnymi znacznie przewyższa inne odmiany ryżu.

Jak gotować dziki ryż?

Dziki ryż po ugotowaniu zwiększa swoją objętość aż 4-krotnie, jest więc produktem bardzo wydajnym. Gotowanie zaczynamy od umieszczenia ryżu na sitku i wypłukaniu go wodą. Następnie należy go przełożyć do garnka, zalać wodą lub bulionem (w proporcjach 1:3) i zagotować. Przykryć pokrywką i prużyć na wolnym ogniu około godziny. Ryż dziki jest gotowy, gdy ziarenka napęcznieją i pokażą białe wnętrze.

Ponieważ ryż dziki nawet po ugotowaniu jest nieco twardszy od białego, najlepiej jest włączać go do posiłków stopniowo. Na początek można go na przykład pomieszać z innymi rodzajami ryżu. – Dziki ryż jest idealnym składnikiem do naleśników, kruchych ciasteczek, muffinków. Na jego bazie można przygotowywać zupy, sałatki, desery, zapiekanki, a także różne dania z ryb, owoców morza, czy potrawy kuchni egzotycznej – dodaje Michał Pelc z drPelc.pl.

Ze względu na szerokie zastosowanie, wyjątkowe walory dekoracyjne i smakowe warto mieć ryż dziki zawsze pod ręką, komponuje się z wieloma daniami, jest smaczny i, co najważniejsze, zdrowy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *