Magnez – pierwiastek ważny dla przyszłej mamy i jej dziecka

Magnez jest pierwiastkiem zapewniającym prawidłowy rozwój płodu i zapobiegającym przedwczesnym skurczom macicy. W okresie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na składniki odżywcze takie jak witaminy, minerały, białka, węglowodany i tłuszcze. Magnez stanowi jedną z ważniejszych substancji, dlatego istotne jest, aby podczas ciąży zapotrzebowanie na ten pierwiastek zostało w pełni pokryte.

 

 

Zapotrzebowanie na magnez w ciąży

Dorosła, zdrowa osoba potrzebuje dziennie około 4-12 miligramów magnezu na każdy kilogram ciała. W przypadku kobiet w ciąży i matek karmiących zapotrzebowanie wzrasta o 35%. Na odpowiednią podaż pierwiastka należy zwracać uwagę szczególnie od drugiego trymestru ciąży. Przeciętne zapotrzebowanie kobiety oczekującej dziecka wynosi więc 450-600 miligramów na dobę. Dzieje się tak dlatego, że część dostarczanego magnezu pobiera płód, a na dodatek w efekcie zmian hormonalnych następuje zwiększone wydalanie pierwiastka wraz z moczem.

 

Charakterystyczne objawy niedoboru magnezu

 

Niedobów magnezu objawia się zmęczeniem i osłabieniem, skurczami mięśni, a przede wszystkim bardzo bolesnymi skurczami łydek. Pod jego wpływem mogą nasilać się nudności i wymioty. Zbyt niski poziom magnezu wpływa również na bezsenność, zawroty i bóle głowy, problemy z koncentracją oraz kołatanie serca i arytmię. Może prowadzić do przedwczesnego porodu. Więcej o znaczeniu magnezu podczas ciąży można dowiedzieć się dzięki stronie https://www.magneb6.pl/dla%20kogo%20magnez/rola-magnezu-w-ciazy.

Produkty obfitujące w magnez

 

Najlepiej dostarczać organizmowi magnez w naturalnej postaci, czyli w pokarmach, dlatego warto wiedzieć, jakie produkty wybierać, aby przyswoić optymalną ilość pierwiastka. Dobre źródło magnezu stanowi: kakao, migdały, słonecznik, orzechy, rośliny strączkowe, kasza gryczana, płatki owsiane, kiełki pszenicy, łosoś lub szpinak.

Przyjmowanie preparatów z magnezem w ciąży

 

Właściwie zrównoważona dieta jest niezwykle ważna podczas ciąży, ale zwiększone zapotrzebowanie na substancje odżywcze, a także niekiedy brak apetytu wywołany nudnościami czy wymiotami wymagają uzupełnienia magnezu poprzez odpowiednie preparaty. Kompleksowe preparaty dla kobiet w ciąży zawierające różne witaminy i minerały mają w swoim składzie pewne dawki magnezu, ale zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest na tyle duże, że zwykle potrzebny jest osobny suplement. Należy pamiętać, że każdy preparat można przedawkować, dlatego zaleca się omówienie z lekarzem przyjmowania suplementów z magnezem. Na pewno wskaże najlepsze produkty, ustali optymalną dawkę i poinformuje, jak długo należy go stosować. Chociaż do przedawkowania dochodzi niezwykle rzadko, trzeba mieć na względzie, że może świadczyć to o słabej pracy nerek. Nadmiar magnezu może je dodatkowo osłabić. Natomiast trzeba pamiętać, że w ogóle zwiększone spożycie magnezu u niektórych kobiet powoduje biegunkę – w szczególności, gdy przemiana materii utrzymuje się na wysokim poziomie. Rekomendowane jest wówczas zmniejszenie dawki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *